Paoletti Bibite
Italiaanse frisdrank
Het jaar 1922
In 1922 begon het bedrijf met de productie van de eerste koolzuurhoudende frisdranken in de fabriek die onder het huis van Luigi was opgezet, in de taverne. Ze bottelden de drankjes, GASSOSA en SPUMA genaamd, in een historische fles die werd afgesloten met een kleine glazen bolletjesstop. Veel vrouwen uit de stad werkten in de fabriek. Hun laatste taak in de avond was om met de hand de gekleurde etiketten op de flessen te lijmen. Vervolgens werden de drankjes in houten kratten gedaan en met een paardenkar uitgedeeld aan alle tavernes in Ascoli en nabijgelegen steden. Twee jaar later behaalde het bedrijf zijn eerste succes op de Internationale Tentoonstellingen van Industrie en Arbeid van Milaan en Rome. Het jaar 1925 Enrico Paoletti bracht zijn producten naar de Internationale Tentoonstelling van Brussel. Zijn koolzuurhoudende frisdranken werden een groot succes en wonnen de 'Grande Palme d'Honneur et Médaille d'Or', een prijs die de kwaliteit van de producten bewees, Vertical Divider
|
altijd gemaakt van hoogwaardige grondstoffen. Enrico stierf voortijdig in 1927 door een val van een paard en het bedrijf ging over op de drie broers van de tweede generatie.
Met name Giovanni Cadorna Paoletti, de jongste zoon van Enrico, maakte gebruik van de tijdens de militaire dienst opgedane kennis op het gebied van mechanica en stelde deze ten dienste van het bedrijf. Onder zijn leiding werd de productie in de tweede helft van de jaren veertig sterk gemechaniseerd. Ook het aantal medewerkers nam in deze periode toe tot 40 eenheden in de zomerperiode. Naarmate de vraag groeide, steeg ook de productie en werden de eerste oorlogsvrachtwagens voor distributie, "Dodges" en "Chevrolets", gekocht. |
Paoletti Bibite
Italiaanse limonade - over Paoletti Bibite
De jaren '50 en '60
Paoletti-frisdranken, Gassosa en Spuma in het bijzonder, werden erg populair in de regio Piceno, waardoor de positie van het bedrijf op de markt werd versterkt. In de jaren zestig verplaatste het bedrijf de productie naar Marino del Tronto, in een gerenoveerde en uitgebreide oliemolen van de familie. Na de aankoop van een nieuwe automatische productielijn (de beroemde 'Rigamonti en Villa' in Milaan), daalt het personeelsbestand tot een twintigtal eenheden terwijl de productie stijgt. Het bedrijf Er komt een moment dat Paoletti niet meer kan concurreren met grote nationale en multinationale bedrijven met een 5 keer hogere productie per uur. Kleine Italiaanse bedrijven werden ook negatief beïnvloed door de Vertical Divider
|
grotere automatiseringsmogelijkheden van de grote
bedrijven en investeringen in marketing. Paoletti zelf stond voor één van de moeilijkste periodes van de jaren zeventig tot begin jaren negentig. Na deze crisis, tussen 1992 (toen Giovanni Cadorna stierf) en 1999, werden het bedrijf en het merk verhuurd. Slecht beheer van het merk door zijn huurders verergerde de crisis echter. Giancarlo en Pierluigi, de derde generatie van de familie Paoletti Hoewel ze verschillende professionele achtergronden hebben, hebben de twee zonen van Giovanni Cadorna hun uiterste best gedaan om het bedrijf, zijn menselijk kapitaal en zijn geschiedenis te redden. In feite was het merk nog steeds belangrijk voor het hele gebied, waar meer dan één generatie opgroeide met het drinken van Gassosa en Spuma Paoletti. Vooral Giancarlo gaf zijn briljante carrière als bankdirecteur tijdens zijn laatste paar jaren op en nam het bedrijf over. Hij werd de geest, het hart, de ziel en heel vaak ook de armen van het bedrijf. Dankzij zijn kracht, passie, intelligentie, doorzettingsvermogen en moed is Paoletti exponentieel gegroeid en is het vandaag de dag een gerenommeerd bedrijf in Italië. Bovendien begint het ook buitenlandse markten binnen te dringen (Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Tsjechië, Verenigde Arabische Emiraten, Florida en Australië). |
Hoge kwaliteit
Tegenwoordig wordt de productie uitgevoerd in ultramoderne fabrieken, met zuiver water met ideale organoleptische eigenschappen. Dit zorgt voor de historische hoge kwaliteitsnormen, de belangrijkste positioneringstools die beschikbaar zijn voor kleine bedrijven. Paoletti is van mening dat de voortreffelijkheid van zijn dranken een essentiële voorwaarde is voor succes. In de jaren 1920 arriveerden vanuit Sicilië houten geurende vaten in Ascoli, die verschillende sappen bevatten. Ze werden opgeslagen in het magazijn van het bedrijf en pas geopend op het moment van het "geheime" mengen met andere ingrediënten. Ook al is dit nu slechts een herinnering, de verschillende generaties aan het roer van het bedrijf zijn altijd op zoek geweest naar hoogwaardige producten. Ze bleven trouw aan de oorspronkelijke bedrijfsfilosofie. Zelfs met enige innovatie is het essentieel dat elke drank zoveel mogelijk trouw blijft aan het traditionele recept en de consument terugbrengt naar de smaken van het verleden. FrizzanTina Wat betreft de etiketten, in 1922 had het ontwerp van Paoletti als exclusief doel het merk en de plaats van productie te communiceren. In de daaropvolgende jaren realiseerde het bedrijf zich dat zijn producten nog meer waarde konden krijgen als ze werden geassocieerd met Vertical Divider
|
een nauwkeurig beeld dat in staat was om de verbeelding en emoties van zijn consumenten te veroveren.
Zo bracht het bedrijf Tina Frizzante voort, ook wel bekend als 'FrizzanTina'. Ze is een mooie vrouwenfiguur van duidelijke Italiaanse afkomst, die voor het eerst verscheen op de oude flessen van SPUMA, in een gekleurd etiket geëmailleerd op het glas. Tegenwoordig is Tina het volwassen icoon van Paoletti Bibite. Ze verscheen opnieuw op het label in 2002, na een zorgvuldige restyling. Haar gezicht, haar blik en haar glimlach geven haar de allure van een klassieke diva, met een natuurlijke spontaniteit en haar aanwezigheid heeft zeker bijgedragen aan de groei van het bedrijf. |